Marketing vs. realita aneb kouzlení s grafy

Říká se, že jsou tři druhy lži: lež, pekelná lež a statistika.
A dnes se podíváme na kreativní nakládání se statistickými daty.
Inspiroval mě k tomu nedávný jásavý facebookový post ODS, znázorňující nárůst preferencí mezi listopadem a prosincem 2019.
Totiž grafy mají mnohé výhody, jako třeba že jsou přehledné, názorné a usnadňují pochopení nějaké věci. Když se používají férově. Ale taky se s nimi dá všelijak kouzlit. A nemusíte přitom vlastně vůbec lhát, což je na tom úplně nejlepší.
My se dnes podíváme na takové dva příklady.
Ten první je již zmíněná ODS, která prostě konstatuje nárůst, takže by se mohlo zdát, že strana fakt frčí a růst může pokračovat. Tak trochu jiný obrázek ale získáme, když se podíváme na preference v delším časovém horizontu, třeba čtyř měsíců. A rázem je dojem z rakety letící vzhůru pryč*. Trik je jednoduše řečeno ve vynechávání nepříjemných dat, která jsou v rozporu s tím, co se snaží strana dokázat.
Ale dá se to dělat i jinak.
To nám předvedla ČSSD v roce 2015, kdy se chlubila nárůstem minimální mzdy. A ani tahle strana vlastně nelhala, jen zvolila poněkud svéráznou interpretaci svislé osy. Vzniká tak dojem, že zatímco původní hodnoty jsou směšně nízké, ty nové naopak atakují nebeské výšiny. A když se vrátíme na zem a podíváme se na graf s kompletními svislými osami, najednou to tak úplně dramatické není, že ano.
Takových příkladů podivných grafů se ale dá najít spousta. Ty, co jsem vám dnes ukázal vlastně nejsou až tak hrozné, jen si hrají s triky se špatnou vizualizaci, nevhodným škálováním nebo seříznutí grafu. Jsou ale i jiní borci, kteří si prostě vymýšlejí a data cucají z prstu, například nedávno Václav Klaus jr. (https://bit.ly/35ftkJh).
Tak si na ně dejte bacha 

*Stojí za zmínku, že statistická chyba volebního modelu u jednotlivých stran se obvykle pohybuje v rozmezí ±1 % u stran s nízkým ziskem až ±3 % u stran s vysokým ziskem.

Líbil se vám článek? Podpořte mě na Patreonu!
Become a Patron!

Comments are closed.